آخرین نگارش نرم‌افزار 2.0.1.1 (15-دی-1401)

برای دانلود و مطالعه نگارش قبلی(1) اینجا کلیک کنید.

لطفا قبل از دانلود نرم‌افزار متن را مطالعه فرمائید. پرداخت دو مرحله‌ای:

 برای اینکه کد فعالسازی نرم افزار دائمی باشد به شماره سریال سخت افزاری رایانه شما احتیاج است؛ در پرداخت اول فایل اصلی نرم افزار را دانلود می کنید. فایل اصلی نرم افزار به شما برای بدست آوردن شماره سریال سخت افزاری CPU کمک می کند، در مرحله دوم بر اساس شماره سریال CPU رایانه خود کد فعالسازی را خرید خواهید کرد، پس از دانلود نرم افزار روی عبارت خرید کدفعالسازی، کلیک کنید تا به پنجره خرید کدفعالسازی بر اساس شماره سریال CPU وارد شوید.

توضیحات بیشتر در مورد نحوه خرید...

فایل های DSKKAR00 و DSKWOR00 برای کارفرمایان و کسانی که کارگاه دارند دو نام آشنا است که باید هر ماه تکمیل گردد و به اداره بیمه ارسال گردد.

این دو فایل به این دلیل که در فرمت DOS و به اصطلاح با کدپیج ایران سیستم باید تنظیم شود، فقط در محیط DOS قابل رویت است، این در حالی‌است که نیاز است که با استفاده از محیط‌های متعارف مثل Excel این فایل‌ها تنظیم شوند، نرم افزار DSKEditor این شرایط را فراهم می‌کند که بتوانید این فایل‌ها را در محیط ویندوز و در نرم افزار Microsoft Office Access و Excel ویرایش کنید، و نهایتا با فرمت DOS ذخیره کنید. 

این نرم افزار نیاز به خرید کدفعالسازی دارد. پس از دانلود نرم افزار به قسمت خرید کدفعالسازی داخل نرم افزار مراجعه کنید، شماره سریال سخت افزاری رایانه نمایش داده می شود، شماره کارگاه و حداکثر تعداد بیمه شدگان خود را تایپ کنید، و  به آدرس نمایش داده شده در همان پنجره مراجعه کنید.

این فیلم را ببینید

نمایش فیلم در آپارات


مزیت اصلی نگارش 2 نرم افزار DSKEditor نسبت به نگارش قبلی، مستقل بودن نرم افزار از موتور Access و Excel است، نگارش جدید نرم افزار، گر چه می‌تواند فایل‌های Excel تولید کرده و با آن ارتباط برقرار کند، ولی از نرم‌افزار Excel بی‌نیاز است، دسترسی به فایل‌های DBF در نرم افزار DSKEditor نگارش جدید بر اساس استاندارد (ODBC) مدیریت دیتابیس Windows انجام می‌گیرد.

نرم افزار، می‌تواند فایل‌های بیمه ای برای کارگاه و بیمه شدگان در فرمت DBF و XLSX ایجاد کند.

نرم افزار DSKEditor  مستقیما فایل های DBF و XLSX را باز می کند، و اطلاعات مرتبط با کارگاه و بیمه شدگان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

پس از باز کردن یک فایل، جدولی از محتوای فایل نمایش داده می‌شود، جابجایی در جدول کاملا شبیه به Excel است، پس از انتخاب هر سلول می توانید کلید Enter را بزنید تا محتوای آنرا اصلاح کنید.

در فایل‌های DBF تحت ویرایش، اصلاح هر فیلد، بلافاصله در فایل تاثیر خواهد گذاشت؛ در فایل های XLSX باید فایل را ذخیره کنید.

مزیت مهم نرم افزارDSKEditor، این است که می‌تواند اطلاعات بیمه شدگان را در فایل اکسل تنظیم شده است را  با باز کند و با فرمت DBF ذخیره کند.


توضیح منوهای نرم افزار:

منوی File ایجاد فایل جدید(New):

برای ایجاد 4 مدل فایل به شما کمک می کند:

DSKWOR00.DBF فایل بیمه شدگان با فرمت DBF 

DSKKAR00.DBF فایل کارگاه با فرمت DBF 

DSKWOR00.XLSX فایل بیمه شدگان با فرمت XLSX ، پس از ایجاد فایل آنرا با Excel ویرایش کنید و با پسوند XLSX ذخیره کنید، تا با نرم افزار DESKEditor باز شود.

DSKKAR00.XLSX فایل کارگاه با فرمت XLSX ، پس از ایجاد فایل آنرا با Excel ویرایش کنید و با پسوند XLSX ذخیره کنید، تا با نرم افزار DESKEditor باز شود.


منوی File ایجاد فایل دیگر (Save as):

 می‌توانید هر فایلی را که در حال ویرایش آن هستید به فرمت دیگری ذخیره کنید، کاربر دیگر این منو برای حذف رکوردهای ناخواسته است، با حذف رکورد ها با استفاده از منوی Edit می توانید فایل جدید ایجاد کنید تا فاقد رکوردهای حذف شده باشد.

فایل های DBF رکوردها را به صورت قطعی پاک نمی کنند، بلکه آنها را برای حذف علامت گذاری می کنند، اینکار با دستور PACK در Foxpro به قطعیت می‌رسد، در نرم افزار DSKeditor برای قطعیت حذف رکوردها، باید فایل جاری را به نام فایل جدیدی ذخیره Save as کنید.


منوی Edit:

این منو برای کار با فایل های XLSX بیشتر کاربرد دارد.

اما دو فرمان Append و Delete در آن وجود دارد که شرح داده می شود:

منوی Append Record برای اضافه کردن رکورد به انتهای لیست، استفاده می‌شود. پس از ایجاد رکورد و ویرایش محتوای آن فایل را به نام فایل جدید ذخیره کنید تا تغییرات در فایل جدید نهایی شود.

منوی Delete Record برای حذف کردن رکورد انتخاب شده از لیست، استفاده می‌شود. پس از حذف رکوردهای غیر ضرور، فایل را به نام فایل جدید ذخیره کنید تا تغییرات در فایل جدید نهایی شود.


راهنمای نصب نرم‌افزار:

نرم افزار توسط یک برنامه Setup روی رایانه نصب می‌شود.

برنامه نصب وظایف زیر را انجام می دهد:

1- انتخاب فولدر نصب نرم افزار برای بارگذاری فایل‌های اصلی اجرای نرم افزار.

2- نصب فونت فارسی مورد نیاز.

3- هماهنگ کردن ویندوز برای باز کردن فایل‌های DBP با نرم افزار DSKEditor.

4- نصب فایل‌های نمونه DBF و XLSx در فولدر SAMPLE شاخه نصب نرم افزار.

در فیلم زیر shortcut فولدر فایل‌های نمونه، و باز کردن آنها با نرم‌افزار (به روش Drag&Drop) را مشاهده می‌فرمائید.


خرید کدفعالسازی

پس از دانلود نرم افزار منوی Activation به قسمت خرید کدفعالسازی داخل نرم افزار مراجعه کنید، شماره سریال سخت افزاری رایانه نمایش داده می شود، روی عبارت خرید آنلاین کد فعالسازی کلیک کنید تا به وب سایت خرید آنلاین کد فعالسازی متصل شوید.

برای تهیه کد فعالسازی به شماره سریال سخت افزاری رایانه، که توسط نرم افزار اعلام می شود، نیاز خواهید داشت، علاوه بر آن به کد 10 رقمی شماره کارگاه (امکان حذف حساسیت نرم افزار به کد کارگاه وجود دارد)، حداکثر تعداد بیمه شدگان نیز نیاز است.

حداکثر تعداد بیمه شدگان در تعیین قیمت کد فعالسازی موثر است.

تعداد بیشتر کارمند، تخفیف دارد.


پس از خرید کدفعالسازی، کدفعالسازی خود را در کادر مربوطه تایپ(یا Paste) کنید.



برای مطالعه درباره نرم افزار مشابه برای مشاهده و ویرایش فایل های DBF تحت DOS، اینجا کلیک کنید.


برای مطالعه بیشتر 

معرفی لیست های بیمه تامین اجتماعی

یکی از مهمترین دغدغههای حسابداران در پایان هر ماه، تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی است. لیست بیمه معمولا به کمک نرم افزار List Diskبه صورت آفلاین تهیه و از طریق سامانه تامین اجتماعی برای سازمان ارسال میشود. از آنجا که بسیاری از حسابداران با تهیه لیست بیمه با کمک نرم افزار و نحوه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی درگیر هستند، در این متن به صورت تصویری به بررسی روش تهیه لیست بیمه و ارسال آن از طریق اینترنت خواهیم پرداخت:

لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟

کلیه مشمولان بیمه تامین اجتماعی به منظور برخورداری از مزایای بیمه و بازنشستگی باید حق بیمه خود را به صورت ماهیانه به سازمان پرداخت نمایند. لیست بیمه، فهرستی از اطلاعات هویتی، درآمدی و بیمه‌ای کلیه کارگران یک کارگاه است؛ کارفرما با تهیه این لیست پرداخت حق بیمه کارکنان را جهت تکمیل و تایید سوابق بیمه‌ای آنان، به سازمان تامین اجتماعی گزارش می‌کند. بیمه تامین اجتماعی انواع مختلفی دارد. انواع بیمه تامین اجتماعی عبارتند از:

بیمه اجباری برای کارکنان هر کارگاه اقتصادی

بیمه اختیاری شامل بیمه خویش فرمایی و مشاغل آزاد

اما تهیه و ارسال لیست بیمه، تنها مخصوص بیمه اجباری تامین اجتماعی بوده و ارسال و پرداخت آن بر عهده کارفرما است.

نحوه تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی 1401

برای تهیه و تنظیم لیست بیمه 1401 قبل از هر کار، کارفرما باید به نزدیک‌ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی مراجعه نماید؛ سپس با ارائه مدارک و طی نمودن مراحل قانونی اقدام به دریافت کد کارگاهی و همچنین نام کاربری و رمز عبور برای استفاده از خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی کند .در صورتی که کارگاه شما قبلا در سازمان بیمه ثبت شده و کد کارگاهی تهیه نموده‌اید، مراجعه حضوری الزامی نیست. قبل از اقدام به ارسال لیست بیمه، لازم است اطلاعات کارفرمایی خود را (به صورت اینترنتی) در سامانه بررسی و تکمیل یا ویرایش نمایید.

تهیه لیست بیمه 1401

در ادامه کارفرما برای تهیه لیست بیمه، باید نرم افزار ارسال لیست بیمه (List Disk) را از سایت سازمان تامین اجتماعی دانلود و اطلاعات کارگاه و کارکنان خود را تکمیل نماید. مراحل کار به صورت زیر است:

  • دانلود نرم افزار List Disk جهت تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی
  • ثبت مشخصات کارگاه در نرم افزار بیمه
  • ثبت مشخصات کارکنان در نرم افزار بیمه
  • تهیه لیست بیمه ماهانه
  • ثبت ریز کارکرد در لیست بیمه
  • بررسی و تایید نهایی لیست ماهانه
  • تهیه بکاپ از لیست بیمه
  • تهیه دیسکت لیست بیمه

مراحل تهیه و ارسال لیست بیمه 1401

دانلود نرم افزار List Disk جهت تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی

برای تهیه جدیدترین نسخه نرم افزار List Disk به سامانه سازمان تامین اجتماعی به آدرس tamin.ir مراجعه و مراحل زیر را طی نمایید:

  • مراجعه به میز خدمت
  • انتخاب گزینه “راهنما” از بخش “ارسال لیست”
  • انتخاب گزینه “دریافت فایل اجرایی نرم افزار List Disk ورژن 5 – سال 1400” از منوی باز شده

تا این لحظه، آخرین نسخه نرم افزار لیست بیمه (List Disk) موجود در سامانه تامین اجتماعی، نسخه 5 – سال 1400 است.

 راهنمای نصب و اجرای نرم افزار در سامانه تامین اجتماعی قابل دسترسی است.

اجرای نرم افزار لیست بیمه

با کلیک بر روی آیکون نرم افزار، آن را اجرا و عملیات تهیه لیست بیمه خود را آغاز نمایید.

ثبت مشخصات کارگاه در نرم افزار بیمه

  • انتخاب گزینه «اطلاعات پایه» و ورود به بخش «مشخصات کارگاه»
  • انتخاب گزینه «جدید»
  • تکمیل کلیه فیلدهای ستاره‌دار

ثبت مشخصات کارکنان در نرم افزار بیمه

  • انتخاب گزینه «اطلاعات پایه» و ورود به بخش «مشخصات کارکنان»
  • انتخاب گزینه «جدید»
  • تکمیل اطلاعات کارکنان

تهیه لیست بیمه ماهانه

  • کلیک بر روی منوی «عملیات» و انتخاب گزینه «لیست ماهانه»
  • انتخاب گزینه «جدید»
  • تکمیل لیست بیمه ماهانه و تعیین حق بیمه

بهتر است قبل از اقدام به تهیه لیست بیمه در نرم افزار، اکسل لیست بیمه خود را تهیه نمایید.

ثبت ریز کارکرد در لیست بیمه

در نسخه جدید نرم افزار ارسال لیست بیمه شما می‌توانید اطلاعات کارکنان را از ماه‌های قبل کپی نمایید.

  • ثبت و اصلاح اطلاعات مربوط به کارکرد بیمه‌شدگان و دستمزد روزانه آنها در ماه مورد نظر

بررسی و تایید نهایی لیست ماهانه

برای پیشگیری از مغایرت در لیست بیمه، باید اطلاعات محاسبه بیمه کارگر و کارفرما و هر آنچه که در لیست ماهانه ثبت شده است، با دقت با مقادیر بانک تطبیق داده، مغایرتها را برطرف نمایید.

تهیه بکاپ از لیست بیمه

بهتر است قبل از ارسال از فایلها بکاپ گرفته شود. برای بکاپ‌گیری از اطلاعات نرم افزار باید فایل manufactory2  را در مسیر نصب برنامه انتقال دهید؛ به عنوان مثال اگر اطلاعات مربوط به برنامه اصلی در درایو C و پوشه Database قرار دارد، فایل را در همین فایل و پوشه، در مسیر مناسب کپی نمایید.

همچنین برای باز گرداندن فایل، مراحل زیر را اجرا نمایید:

  • تغییر نام فایل بکاپ  manufactory2 به manufactory
  • انتقال این فایل در مسیر نصب برنامه در درایو و پوشه مربوطه؛ به‌طور مثال C:Program FilesTaminDataBase در پوشه Database
  • اجرای مجدد برنامه

تهیه دیسکت لیست بیمه

  • کلیک روی منوی «عملیات» و انتخاب گزینه «لیست ماهانه»
  • انتخاب گزینه «تهیه دیسکت برای فایل لیست ماهانه و لیست ریز کارکرد»

نحوه ارسال لیست بیمه 1401 به شعبه بیمه

برای رد کردن لیست بیمه به شعبه تامین اجتماعی، دو روش وجود دارد:

  • مراجعه حضوری به شعبه بیمه و تحویل فایلهای ذخیره شده روی CD به مامور مربوطه
  • ارسال فایل‌های تهیه‌شده از طریق سامانه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir

  نکته

تا پیش از این، ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی از طریق سامانه samt.tamin.ir انجام می‌شد؛ اما در اواخر سال 1400 سازمان تامین اجتماعی با هدف ممانعت از دریافت خدمات غیرحضوری توسط افراد غیرمرتبط و همچنین استفاده از سرویس خدمات غیرحضوری این سازمان، کارفرمایان را موظف به ارسال لیست بیمه کارکنان خود از طریق سامانه جدید eservices.tamin.ir نموده است.

پورتال سازمانی سازمان تامین اجتماعی

راهنمای ارسال لیست بیمه از طریق سامانه eservices.tamin.ir

در اولین قدم برای آموزش ارسال لیست بیمه 1401 باید نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور و تکمیل فرم درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری با ثبت نام در سامانه es.tamin.ir اقدام نمایید.

استفاده از خدمات غیرحضوری با ثبت نام در سامانه es.tamin.ir

پس از ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور، مراحل زیر را طی نمایید:

ورود به سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی

  • انتخاب گزینه «ارسال لیست» از بخش «میز خدمت»

ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی

  • مراجعه به منوی «کارفرمایان»، انتخاب گزینه «لیست حق بیمه» و سپس انتخاب گزینه «ارسال لیست حق بیمه»

انتخاب ارسال لیست حق بیمه از منوی کارفرمایان

  • ورود به حساب کاربری شخصی با کمک نام کاربری و رمز عبور

ورود به حساب کاربری با کمک نام کاربری و رمز عبور

کارفرمایان ایرانی با کد ملی و اتباع خارجی با کد فیدا (کد فراگیر اشخاص خارجی) می‌توانند به حساب کاربری خود وارد شوند.

بارگذاری لیست بیمه

  • بارگذاری فایل‌های تهیه شده توسط List Disk

بارگذاری فایلهای تهیه شده با کمک List Disk

  • گزینه «ثبت لیست حق بیمه»، پس از بارگذاری فایل‌های مربوط به کارگاه و کارگران در بخش مربوط

نحوه بارگذاری لیست بیمه در سایت

ارسال لیست بیمه

  • انتخاب گزینه «ارسال به شعبه»

در این مرحله اطلاعات، مورد بررسی مکانیزه قرار می‌گیرد؛ نتیجه این بررسی دو حالت زیر خواهد بود:

  • لیست فاقد خطا است؛ لیست ماهانه حق بیمه تایید نهایی شده و برگ پرداخت حق بیمه نمایش داده می‌شود
  • اطلاعات دارای خطا یا هشدار است؛ فهرست خطاها جهت اصلاح نمایش داده می‌شود

لیست ارسالی مورد بررسی قرار میگیرد و خطاها را نمایش میدهد

مشاهده سوابق لیستهای ارسالی

در این بخش کارفرما می‌تواند فهرست و اطلاعات کلی لیست و حق بیمه پرداختی ماههای قبل کارگاه / کارگاههای خود را که از طریق سامانه Samt و Eservices ارسال نموده، مشاهده نماید.

امکان ویرایش لیست‌های ارسال شده در این بخش به هیچ‌وجه ممکن نیست.

مشاهده سوابق لیستهای ارسالی

ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین

سازمان تامین اجتماعی، برای کارگاه‌هایی که حداکثر 5 نفر بیمه شده دارند، امکان تهیه و ارسال لیست بیمه بدون استفاده از نرم افزار و به صورت آنلاین را فراهم نموده است.

ایجاد لیست حق بیمه جدید آنلاین

کپی لیست حق بیمه از ماه قبل

در این بخش امکان کپی لیست حق بیمه از ماه قبل، تنها برای کارگاه‌های با بیمه شدگان کمتر از 5 نفر بیمه شده و بدون نیاز به نرم افزار بیمه، در نظر گرفته شده است. برای این کار باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • تکمیل اطلاعات کارگاه
  • انتخاب لیست مورد نظر از منوی « عملیات لیست ماهانه جدید کارگاه»
  • انتخاب گزینه «ثبت لیست»

کپی لیست حق بیمه از ماه قبل

به این ترتیب اطلاعات بیمه شدگان در لیست جدید ثبت می‌شود. در اینجا دو حالت ممکن است رخ دهد:

 لیست جدید مورد تایید کارفرما است؛ لیست را از منوی «ریز اطلاعات لیست»، تایید و ارسال نمایید؛ سپس نسبت به دریافت قبض و پرداخت آن اقدام نمایید.

 لیست جدید مورد تایید کارفرما نیست؛ اعمال تغییرات در اطلاعات لیست بیمه جدید، در بخش «میز کار اصلاحی» امکان پذیر است.

میز کار اصلاحی قبل از ارسال لیست به شعبه

میز کار اصلاحی، محلی برای انجام تغییرات در روش‌های جدید تهیه لیست بیمه (آنلاین یا کپی از ماه قبل) در سامانه Eservices است.

میز کار اصلاحی قبل از ارسال لیست به شعبه

مراحل تهیه و ارسال لیست بیمه بدون نرم افزار

سازمان تامین اجتماعی برای کارگاه‌های با حداکثر 5 نفر بیمه شده که از خدمات غیرحضوری سامانه Eservices استفاده می‌کنند، امکان تهیه و ارسال لیست بیمه بدون نیاز به نرم افزار List Disk را فراهم نموده است. مراحل آن عبارتند از:

ثبت اطلاعات کارگاه

  • تکمیل اطلاعات مربوط به کارگاه، ردیف پیمان (در صورت لزوم)، ماه، سال و شماره لیست بیمه
  • انتخاب گزینه «ثبت لیست بیمه»

ثبت اطلاعات کارگاه جهت تهیه و ارسال لیست بیمه بدون نرم افزار

ثبت اطلاعات کارگران

  • تکمیل اطلاعات هویتی، شماره بیمه کارگر
  • تکمیل اطلاعات کارکردی و مزایای غیرمستمر ماهانه
  • انتخاب گزینه « محاسبه مقادیر محاسباتی»

ثبت اطلاعات کارگران جهت تهیه و ارسال لیست بیمه بدون نرم افزار

  • کنترل اطلاعات ورودی از بخش «ریز اطلاعات لیست»
  • انتخاب گزینه «تایید نهایی»
  • دریافت قبض پرداخت

تکمیل اطلاعات مربوط به مزایای رفاهی و کمک هزینه مسکن بیمه شدگان مشمول قانون کار (دارای 3% بیمه بیکاری) در این بخش ضرورتی ندارد؛ زیرا سیستم به صورت هوشمند و بر اساس روز کارکرد در محاسبه مقادیر منظور خواهد نمود.

شرایط ارسال لیست بیمه بدون نرم افزار

به این ترتیب، شرایط ارسال لیست بیمه بدون نرم افزار عبارتند از:

  • استفاده از سامانه Eservices
  • حداکثر تعداد نفرات بیمه شده در کارگاه‌ 5 نفر

در غیر این صورت، در سایر روشهای ارسال لیست حق بیمه (اعم از حضوری یا اینترنتی) استفاده از نرم افزار تهیه لیست بیمه جهت تکمیل اطلاعات کارگاه و کارگران ضروری است.

مزایای استفاده از سامانه ارسال لیست بیمه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از سامانه Eservices، نمایش خطاها و اخطار به کاربر برای رفع خطا است. به این ترتیب مزایای استفاده از این سامانه عبارتند از:

  • عدم تایید لیست دارای خطا
  • امکان اصلاح لیست بیمه تامین اجتماعی بیمه شدگان
  • ارسال آنلاین لیست بیمه
  • پرداخت آنلاین حق بیمه به صورت سریع از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانک موجود در پرتال

جریمه عدم ارسال یا تاخیر در ارسال لیست بیمه ماهانه در سال 1401

کارفرمایان برای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی کارکنان خود تا پایان ماه بعد فرصت دارند. در صورتی که کارفرمایان از تنظیم و ارسال لیست حقوق و دستمزد کارکنان خود حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد خودداری نمایند، مشمول جریمه عدم ارسال لیست بیمه آن ماه به میزان10% کل حق بیمه همان ماه خواهد شد.

همچنین در صورت تاخیر در پرداخت حق بیمه، مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل 2% کل حق بیمه پرداخت نشده خواهند بود.

حق بیمه قابل پرداخت بیمه شدگان در سال 1401

حق بیمه پرداختی بیمه شدگان مشمول قانون کار در سال 1401، معادل 30% دستمزد مشمول حق بیمه آنان در این سال است. حق بیمه به صورت زیر بین کارگر و کارفرما تقسیم می‌شود:

  • پرداخت 23% (20% بیمه و 3% بیمه بیکاری) سهم کارفرما
  • پرداخت 7% سهم بیمه شده

 مسئولیت پرداخت حق بیمه با کارفرما بوده که در صورت عدم پرداخت به موقع مشمول جریمه می‌شود.